Ήρθε η ώρα να πατήσεις ένα pause στη ρουτίνα, δηλαδή, τη δουλεία ή το διάβασμα και μαζί με αυτά στον καύσωνα της πόλης. Έχεις αποφασίσει πού θα πας, αλλά δεν έχεις καταλήξει στο κυριότερο: Τι είδους διακοπές θα κάνεις…

Το ελεύθερο camping έχει είτε πιστούς κατασκηνωτές είτε φανατικούς εχθρούς. Μεσοβέζικες καταστάσεις δεν υπάρχουν. Ίσως, τώρα που μετράμε και το ευρώ, πολλοί το δοκίμασαν για να πάνε εκεί που θέλουν και όχι εκεί που μπορούν, αλλά στο τέλος κατατάχθηκαν σε ένα από τα δύο αυτά «στρατόπεδα».

Βάσει νόμου (σ.σ. Νόμος 392/1976), η ελεύθερη διαμονή είναι συνταγματικό «αμάρτημα» και από το 2012 (τροποποίηση αρ. 38 του Ν. 4055/2012) ο ελεύθερος κατασκηνωτής τιμωρείται με κράτηση έως έξι μηνών ή πρόστιμο που μπορεί να φτάσει και τα 3.000 ευρώ. Οπότε, ας θεωρήσουμε νίκη ότι δεν έχει θεσμοθετηθεί η εξορία για τους free campers!

Το debate ανάμεσα στους δημάρχους Γαύδου και Ικαρίας (σ.σ. Ευαγγελία Καλλίνικου και Στέλιος Σταμούλος αντίστοιχα) δίνει μία σαφή εικόνα του πώς ο εκάστοτε αιρετός δίνει το σήμα της συνύπαρξης ή του αποκλεισμού των free campers από μια τοπική κοινωνία:

Μπορούν να συνυπάρχουν τοπική κοινωνία και free campers;

Κ:To free camping είναι καθεστώς στη Γαύδο εδώ και χρόνια. Φυσικά και με τον απόλυτο σεβασμό των free campers, γιατί θα πρέπει να καταλάβουν οι νέοι παραθεριστές πως το free camping δεν έχει καμία σχέση με το οργανωμένο. Αυτός είναι ο βασικός κανόνας για να μπορούν να συνυπάρχουν free campers και τοπική κοινωνία.

Στ: Όχι, δεν μπορούν να συνυπάρξουν, εννοώντας ότι δεν γίνεται να καταλαμβάνουν χώρους που απευθύνονται στο σύνολο της κοινωνίας, γιατί όπως καταλαβαίνετε ένα κάμπινγκ μη οργανωμένο δημιουργεί προβλήματα στο περιβάλλον και στην καθαριότητα του νησιού. Εν πάσει περιπτώσει έχει δρομολογηθεί από πέρυσι ότι δεν θα γίνεται ελεύθερη κατασκήνωση σε παραλίες της Ικαρίας, αφού πρέπει να τις χρησιμοποιούν όλοι.

Ποια τα οφέλη και οι ζημίες μιας τοπικής οικονομίας από το free camping;

Κ: Συγκεκριμένα στη Γαύδο, ζημίες δεν υπάρχουν, γιατί ο Δήμος δεν έχει τη δυνατότητα να προβεί στις απαραίτητες δράσεις για την καθαριότητα, αφού δεν έχει καθόλου προσωπικό. Έτσι, οι free campers αναλαμβάνουν αυτήν την αρμοδιότητα. Οι παραθεριστές στη Γαύδο είναι συνειδητοποιημένοι, καθώς είναι στάση ζωής αυτό που κάνουν. Στην κουλτούρα του free camping είναι και η καθαριότητα του δάσους. Δηλαδή, φεύγουν και αφήνουν το μέρος όπως ακριβώς τους το έδωσε η φύση.Οπότε, αν ο καθένας, φεύγοντας, παίρνει μαζί του τα απορρίμματα της προσωπικής του καθαριότητας, τότε δεν προκύπτει ζήτημα με τα σκουπίδια. Επίσης, επειδή απαγορεύεται το μαγείρεμα στο δάσος, οι free campers συντηρούν τα λιγοστά μαγαζάκια της Γαύδου.

Στ: Δεν τα μετράμε όλα με τα λεφτά. Δεν είμαστε αυτής της άποψης, αν δηλαδή βλάπτει ή ωφελεί την τοπική οικονομία. Βλάπτει, όταν μου στερεί το δικαίωμα να πάω και να απολαύσω τη θάλασσα, με αυτή την έννοια με βλάπτει. Για τα σκουπίδια, όταν ένας έχει κατασκηνώσει και μαγειρεύει σε μια παραλία, κάνοντας παράλληλα όλες του τις φυσικές ανάγκες εκεί, τι άλλο να πούμε… Λένε πολλοί ότι αυτό είναι δικαίωμα. Μα, δικαίωμα είναι όταν εσύ δεν στερείς το δικό μου το δικαίωμα. Και όταν αυτό καταλήγει να γίνεται καταυλισμός, δεν θα επιτρέψουμε σε κάποιους να καταπατούν την παράδοση και την ιστορία του νησιού, εξ ονόματος δήθεν της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

Για το νομοθετικό πλαίσιο και την επέμβαση της Αστυνομίας;

Κ: Είμαστε κάθετα αντίθετοι με το νομοθετικό πλαίσιο και την όποια παρέμβαση της Αστυνομίας. Μάλιστα, το 2011 το Δημοτικό Συμβούλιο πήρε απόφαση, η οποία ξεκαθαρίζει ότι στηρίζουμε το ελεύθερο κάμπινγκ, ενώ παράλληλα οριοθετήσαμε τις παραλίες γυμνιστών. Ως εκ τούτου, να μπορούμε να είμαστε δίπλα στους κατασκηνωτές και τους παραθεριστές, αναγνωρίζοντας παράλληλα και την ελευθερία έκφρασης του καθενός.

Στ: Το πού θα παρεμβαίνει η αστυνομία και τι θα κάνει το κράτος είναι θέμα παραβατικότητας. Αυτό το ερώτημα δεν είναι για να απαντηθεί, γιατί είναι και λίγο ¨πονηρούλικο¨… Δεν μπορώ να διαχωρίσω αν ο ένας ή ο άλλος παραβάτης πρέπει να διώκεται ή όχι. Αν υπάρχει παραβατικότητα, λοιπόν, θα εκτιμηθεί και αναλόγως ο παραβάτης θα διώκεται. Η παραβατικότητα είναι κάτι ενιαίο και οι κρατικοί μηχανισμοί πρέπει να πράττουν τα δέοντα. Από εκεί και πέρα, δεν είναι δουλειά του Δήμου να απαντά στο τι πρέπει να κάνει η Αστυνομία.