/της Ιωάννας Κουρού

Για άλλη μία φορά η ακραία αστυνομική βία εναντίον των αφροαμερικανών οδήγησε σε έναν ακόμη θάνατο. Για ακόμα μία φορά οι φυλετικές διακρίσεις, οι ανισότητες και ο ρατσισμός αφαίρεσαν την ζωή ενός ανθρώπου. Και χρησιμοποιώ την φράση «ακόμα μία φορά» γιατί το παραπάνω φαινόμενο δεν αποτελεί κάτι το καινοφανές.

Συνεχίζουμε να παραμένουμε μπλεγμένοι και αγκιστρωμένοι σε κοινωνικές συμβάσεις που φέρνουν σε μειονεκτική θέση διάφορες κοινωνικές ομάδες έναντι άλλων οδηγώντας στην ξενοφοβία και τον ρατσισμό, ο οποίος ρατσισμός συνεχίζει να είναι φυσιολογικό στοιχείο των κοινωνιών μας. Στενά μυαλά, στεγνά μυαλά.

Συνεχίζουμε να προσδιορίζουμε τους εαυτούς σε σχέση με τους «άλλους», τους διαφορετικούς για τους οποίους αν και έχει ξοδευτεί τόσο μελάνι παραμένουν στο περιθώριο, συνεχίζουν να βιώνουν τον αποκλεισμό.

Η δράση κατά του ρατσισμού και της αστυνομικής βίας, αν και παίρνει πολλές μορφές, είναι κομμάτι και της μουσικής. Άλλωστε, οι τέχνες, και ιδιαίτερα η μουσική, αποτελούν ύψιστες μορφές έκφρασης που προκαλούν και προσκαλούν την σκέψη, την αφύπνιση και την ευαισθητοποίηση. Ειδικότερα, οι αφροαμερικανοί έχουν μακρά ιστορία στον χώρο της μουσικής, καθώς σε αυτή βρήκαν έναν τρόπο να ακουστούν.

Παρακάτω έχουν επιλεχθεί ορισμένα τραγούδια από διάφορους μουσικούς χώρους, όπως η ραπ και η ποπ, που μεταφέρουν ιστορίες διακρίσεων, ιστορίες βίας, αστυνομικής και μη, ιστορίες που οδηγούν στον αγώνα κατά του ρατσισμού.

1.(Strange Fruit, Billie Holiday) 

Ένα από τα πρώτα τραγούδια που αναφέρονται στα δικαιώματα του πολίτη καταγγέλλοντας το λιντσάρισμα δύο Αφροαμερικανών στις ΗΠΑ.

Southern trees bear a strange fruit (Τα νότια δέντρα γεννούν περίεργα φρούτα)

Blood on the leaves and blood at the root (Αίμα στα φύλλα και αίμα στη ρίζα)

Black bodies swingin’ in the Southern breeze (μαύρα σώματα κινούνται στο νότιο αεράκι)

Strange fruit hangin’ from the poplar trees (περίεργα φρούτα κρέμονται από τις λεύκες)



2.(J. Cole, Be free) 

Μετά από την δολοφονία του 18χρονου Michael Brown από αστυνομικό, ο J.Cole καθιστά σαφές ότι η μουσική και η χιπ-χοπ σκηνή δεν μένουν αμέτοχοι σε τέτοια περιστατικά.

Can you tell me why every time I step outside (Μπορείς να μου πεις γιατί κάθε φορά που βγαίνω έξω)
I see my n–gas down (Βλέπω τους νέγρους μου κάτω)
Ooh, I’m letting you know (και για να ξέρεις)
That it ain’t no gun they can make that could kill my soul. (Δεν υπάρχει όπλο που μπορούν να φτιάξουν για να σκοτώσει την ψυχή μου)

 

3.(Beyonce. Formation)

Δυναμικό, φεμινιστικό αναφερόμενο στις φυλετικές διακρίσεις. Ένα διαφορετικό κομμάτι από την queen Beyonce.

OK, OK, ladies, now let’s get in formation, (’cause I slay) (Οκ κυρίες ας πάρουμε σχηματισμό, γιατί σκοτώνω)
Okay, ladies, now let’s get in formation, (’cause I slay) (“”)
Prove to me you got some coordination, (’cause I slay) (Αποδείξτε μου ότι έχετε οργάνωση, γιατί σκοτώνω)
Slay trick, or you get eliminated. (Σκοτώστε με κόλπο, αλλιώς θα αποβληθείτε)

 

4.(Blood orange, Sandra’s smile)

Ο άδικος χαμός της Sandra Bland στο αστυνομικό τμήμα της Florida και τα ερωτηματικά γύρω από τον θάνατό της, ενέπνευσαν το συγκεκριμένο τραγούδι που κάνει λόγο για τον φυλετικό ρατσιsμό και την τραγική ιστορία της.

You watched her pass away the words she said weren’t faint (Την είδες να πεθαίνει, τα λόγια που είπε δεν ήταν ανεπαίσθητα)
Closed our eyes for a while, but I still see Sandra’s smile (Κλείσαμε τα μάτια μας για λίγο, αλλά ακόμα βλέπω το χαμόγελο της Σάντρα)

 

5.(Nas, Cops shot the kid) 

The cop shot the kid, same old scene” (Ο μπάτσος πυροβόλησε το παιδί, η ίδια σκηνή από παλιά). Ένα δυναμικό τραγούδι αναφερόμενο για ακόμα μία φορά στην αστυνομική βία εναντίον μαύρων εφήβων.

Tell me, who do we call to report crime (Πες μου, ποιόν παίρνεις να καταγγείλεις ένα έγκλημα;)
If 9-1-1 doin’ a driveby? (Όταν το 100 επιτίθεται μέσα από το περιπολικό;)
It’s certain things I can’t abide by (Είναι συγκεκριμένα πράγματα που δεν μπορώ να ακολουθήσω)
I ain’t bein’ extreme, this is my side. (Δεν είμαι ακραίος, αυτή είναι η πλευρά μου)



6.(Tupac, Changes) 

Αγαπημένος 2pac προσεγγίζει την διαγενεακή φτώχεια, την αναπαραγωγή ανισοτήτων και κοινωνικής (μη) κινητικότητας για τους Αφροαμερικανούς.

Cops give a damn about a negro (Οι μπάτσοι δεν νοιάζονται για έναν νέγρο)
Pull the trigger, kill a nigga, he’s a hero (Τραβάει την σκανδάλη, σκοτώνει τον νέγρο, είναι ήρωας)
Give the crack to the kids who the hell cares (Δίνουν κρακ στα παιδιά, ποιος νοιάζεται)
One less hungry mouth on the welfare (Ένα λιγότερο πεινασμένο στόμα για την Πρόνοια)

7.(JOHN COLTRANE Alabama) 

Τζαζ σκηνή. Μία σύνθεση που απαντά στην δολοφονική επίθεση των Ku Klux Klan το 1963 κατα την οποία έχασαν τη ζωή τους 4 αφροαμερικανίδες.

8.(Lauryn Hill – Black Rage) 

Η καταπίεση και η καταστολή, το περιθώριο και η φτώχεια, τα χαμένα όνειρα, η βία. Η οργή ως επακόλουθο εμπνέει τον αγώνα, αγώνα για την φυλετική ισότητα μέσα από την τέχνη και στους δρόμους.

Black rage is founded on blocking the truth (Η μαύρη οργή βασίζεται στo μπλοκάρισμα της αλήθειας)
Murder and crime, compromise and distortion. (Δολοφονία και έγκλημα, συμβιβασμός και διαστρέβλωση)

9.(The game, Don’t shoot) 

Αφιερωμένο πάλι στον 18χρονο, Michael Brown, που δολοφονήθηκε από αστυνομικό το 2014. Ο ίδιος ανέφερε “Είμαι ένας μαύρος άντρας με παιδιά, τα οποία αγαπώ περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, και δεν μπορώ να χωνέψω μία τραγωδία όπως αυτή που συνέβη με τον Michael Brown να συμβαίνει και σε αυτά. Γι’αυτόν ακριβώς τον λόγο δημιουργήθηκε αυτό το τραγούδι και γι’αυτό μαζευτήκαμε τόσοι φίλοι μαζικά ενάντια στην αδικία”.

o, come on we gotta stick together, we all we got (Έλα πρέπει να είμαστε μαζί, είναι ότι μας μένει)
Police taking shots and I ain’t talkin’ ’bout Ciroc (Η αστυνομία πυροβολεί και δεν μιλάω για το Σιρόκ)
I’m talking ’bout Emmett Till, I’m talking bout Ezell Ford (Μιλάω για τον Έμετ Τιλ, μιλάω για τον Εζελ Φορντ)
I’m talking ’bout Sean Bell, they never go to jail for (Μιλάω για τον Σιν Μπελ, δεν πάνε ποτέ φυλακή)


10.(Killer Mike, Reagan) 

Ένα λογοκριμένο τραγούδι από τον γνωστό και για την ακτιβιστική του δράση Killer Mike αναφερόμενο σε ιστορικά και πολιτικά γεγονότα κατά την περίοδο της διακυβέρνησης του Reagan του οποίου οι πολιτικές κατέστρεψαν την μαύρη κοινότητα.

We are advertisements for agony and pain (Είμαστε διαφημίσεις αγωνίας και πόνου)
We exploit the youth, we tell them to join a gang (Εκμεταλλευόμαστε την νεολαία, της λέμε να μπει στη συμμορία)
We tell them dope stories, introduce them to the game (Τους λέμε ιστορίες με ναρκωτικά, τους εισάγουμε στο παιχνίδι)

11.(Prince – Baltimore feat. Eryn Allen Kane) 

Μετά την ανθρωποκτονία του Freddie Gray από 6 αστυνομικούς to 2015, η Βαλτιμόρη αποτέλεσε πεδίο έντονων συγκρούσεων και κοινωνικής κατακραυγής.

Are we gonna see another bloody day? (Θα δούμε κι άλλη αιματοβαμμένη μέρα;)
We’re tired of the cryin’ and people dyin’ (Κουραστήκαμε να κλαίμε και να πεθαίνουν άνθρωποι)
Let’s take all the guns away. (Ας απομακρύνουμε όλα τα όπλα)

12.(Childish Gambino – This Is America)

Γεμάτο μεταφορές που οδηγούν στην κατάρρευση στερεοτύπων σχετικά με την φυλή και την εθνικότητα.

This is America (Αυτή είναι η Αμερική)
Don’t catch you slippin’ now (Μην αφήσεις τον εαυτό σου να λοξοδρομήσει τώρα)
Look at how I’m livin’ now (Κοίτα πως ζω τώρα)
Police be trippin’ now (Η αστυνομία “ταξιδεύει” τώρα)
Yeah, this is America. (Ναι, αυτή είναι η Αμερική)

13.(Hands Up, Vince Staples)

Το “Hands Up, Don´t Shoot” (Ψηλά τα χέρια, Μην πυροβολείτε) έγινε κλασική ατάκα στις διαμαρτυρίες μετά την δολοφονία του Michael Brown, εμπνέοντας και το συγκεκριμένο κομμάτι που πραγματεύεται την βία και καταστολή κατα της διαφορετικότητας.

Just your colour is enough to get you under arrest (Μόνο το χρώμα σου είναι αρκετό για να σε συλλάβουν)
Strong hand of the law got me feelin’ oppressed (Το δυνατό χέρι του νόμου με κάνει να νιώθω καταπιεσμένος)
If you flippin’, kill a 50, then you get in a chair (Αν σου γυρίσει το μάτι, σκότωσε ένα 50, και θα πάρεις την καρέκλα)
Payin’ taxes for some f–kin’ clowns to ride around. (πληρώνοντας φόρους για μερικούς γαμημένους κλόουν να κόβουν βόλτες)

14.(D’Angelo and The Vanguard – The Charade)

Το Charade εκφράζει την ανάγκη για αφύπνιση των Αφροαμερικανών να διεκδικήσουν τα δικαιώματα τους καθώς, όπως ο ίδιος ανέφερε σε συνέντευξή του, το σύστημα έχει αποδεκατίσει τους μαύρους της Αμερικής.

All we wanted was a chance to talk (Το μόνο που θέλαμε ήταν μια ευκαιρία να μιλήσουμε)
‘Stead we only got outlined in chalk (Αντιθέτως, μας περιγράψανε μόνο με κιμωλία)
Feet have bled a million miles we’ve walked (Τα πόδια έχουν ματώσει περπατώντας χίλια μίλια)
Revealing at the end of the day, the charade. (Αποκαλύπτοντας στο τέλος της ημέρας την κωμωδία)

15.(Marching on Ferguson,Tom Morello) 

Ένα τραγούδι διαμαρτυρίας όπως φανερώνει και ο ίδιος το τίτλος αναφορικά με τις συγκεντρώσεις για την ανάγκη απονομής δικαιοσύνης και αφύπνισης του κόσμου μετά την δολοφονία του Michael Brown.

No peace and no patience (Καμία ειρήνη και καμία υπομονή)
I’m under surveillance (Είμαι υπό παρακολούθηση)
Wish I woulda paid less (Εύχομαι να πλήρωνα λιγότερο)
Different glove, same fit (Διαφορετικό γάντι, ίδια εφαρμογή)
I’m marching on Ferguson (Την κάνω για το Φέργκουσον)
I’m marching tonight. (Την κάνω απόψε)